Egentid

Något jag både läst själv och även fått höra från vårdkontakter på ämnet stresshantering, är begreppet egentid. Den definition jag tillskriver egentid är; tid för mig själv - för min skull. Vad jag gör under min egentid skall vara i kravlöst villkor till min egen vilja. Det viktiga är att varje dag sätta av tid för sig själv på det här viset. Vill jag sedan sitta i ett hörn och läsa ifred, gå ut och springa i regnet, sova eller möblera om - så kvittar det! Det viktiga är att under den här tiden är det min vilja som styr och jag behöver inte ta in någon annans behov i ekvationen.



Det här med egentiden är något jag har fått lära mig att uppskatta och ta vara på. I början fick jag vara rätt sträng med mig själv för att inte prioritera bort den timma jag avsatt för mig själv - vilket såklart hände ändå ett flertal gånger. Men allteftersom (nu snackar vi år) så är det något jag verkligen uppskattat. Det har blivit något jag saknar om jag inte ger mig själv den.


I årets första inlägg skrev jag att jag skulle dela med mig om något jag gjort varje dag för min egen skull. För att jag ska må bra. Just det upplägget har det väl hittills varit lite oklart kring men om ni tänker på det finns det minst en sak i varje inlägg hittills som jag gjort och faktiskt mått bra av. Mina dagliga promenader skulle jag faktiskt inte vilja vara utan, även om det kan vara lite motigt just innan jag tagit mig ut vissa dagar till exempel.

Ikväll unnade jag mig själv en stund i badkaret. Tända ljus och riktigt hett badvatten, sådär så det bränns lite innan kroppen slappnar av i värmen. Ikväll övade jag mig även på medveten närvaro under cirka 8 minuter medans jag låg där i blöt. Medveten närvaro kanske de flesta känner sig närmare bekant med under benämningen "mindfulness".

Ett kvällsdopp för att rena både kropp och själ
Övningar på medveten närvaro var faktiskt något jag började med under min KBT-terapi i höst/vinter och jag blev faktiskt glatt överraskad över att få tillgång till en hel verktygslåda med verktyg för att hjälpa mig själv att faktiskt hjälpa mig själv. Det finns en rad olika övningar och det är som vanligt - smaken är som baken! Allt passar inte alla och jag är den första att erkänna detta. Det finns övningar som jag provat som jag tyckt varit direkt urtrista och rätt menlösa, medans det även finns vissa övningar som jag verkligen tyckt om!

Det som motiverar mig främst till att träna min medvetna närvaro är att jag skaffar mig verktyg till att lättare slappna av, men även att lättare hålla fokus. Samtidigt som en stunds meditation även kan underlätta reflektion. Det blir ett, för mig, sätt att samla ihop mig själv och mina tankar vilket hjälper mig att hålla kvar eller hitta tillbaka till någon sorts inre lugn. Lite som att sätta sig i lä invid en stor klippa medans det blåser storm runt omkring.



Nu ska jag avsluta min kväll med mig själv med lite te och slutet av min bok. Pass på! Snart kommer årets första bokinlägg.

Kommentarer

  1. Bra gjort 👍 Har tänkt typ samma lika 😶 Inte så konstigt då våra bloggar är synkroniserade på Må Bra 2017 och vi kör ju lite samma upplägg
    Fick sms nu när jag sitter å skriver detta 😘

    SvaraRadera
  2. Egentid är bra, bara badkar är underbart 💚 Kramen 💚

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Chokladmuffins (vegan)

2017/2018 Nyheter och utmaningar