Chokladmuffins (vegan)

Finna glädje i de små sakerna, är ett råd som brukar vara lättare sagt än gjort, men som gör sådan otrolig skillnad i det långa loppet! För en tid sen hade jag som rutin att varje kväll skriva ner några saker som gjort mig glad under dagen - en kram, en mening, en promenad, en fika, ja vad som helst. Det viktiga är att det är något som faktiskt bringat lite glädje i vardagen. Den rutinen har jag tänkt att försöka återuppta, helt för min egen skull, för att försöka ta vara på och komma ihåg att glädjas åt just de små sakerna.

Igår kväll till exempel så ställde jag mig och rörde ihop lite muffins, med min kära make i tankarna då han gärna vill stoppa i sig något sött efter middagen. Då herrn i huset är vegan så är de alltså helt fria från både mjölk och ägg. Det är ett väldigt enkelt grundrecept, som jag själv brukar skoja till genom att stoppa ner någon sorts bär, det jag hittar i frysen ungefär. Så igår blev det;

Chokladmuffins med svarta vinbär.
Du behöver
100g      rumsvarmt mjölkfritt margarin (jag föredrar Carlshamns)
2 1/2dl   strösocker
2 1/2dl   soja- eller havremjölk
3dl         vetemjöl
2 1/2tsk bakpulver
1/2 - 1dl kakao
ca 3dl     svarta vinbär (valfritt)

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader och rada upp ett gäng muffinsformar på en plåt.
Dela upp margarinet i bitar och vispa tillsammans med strösocker.
Blanda mjöl, kakao och bakpulver i en separat skål.
Tillsätt mjölken och vispa ner mjölblandningen. Vispa till en slät smet.
Klicka ut smeten i muffinsformar, fyll formen max till hälften.
Grädda mitt i ugnen i cirka 15min.

Vill du som jag tillsätta bär kan du vända ner bären i smeten innan du klickar ut den i formarna. Eller så tillsätter du bären för hand efter att du klickat ut din smet i formarna.
 
Nygräddade chokladmuffins med svartvinbär

Kommentarer

  1. Tar till mig detta och ska försöka komma ihåg det vid rätt tillfälle :) Annars har vi ju glass och dessutom funkar det ju med päron och veganchoklad :)

    Absolut rätt inställning,
    fokusera på allt positivt,
    livet är för kort för att vara deprimerad.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En söndag i bilder

Gör en Alla hjärtans dag-lott