Veckans middagsmeny - Vi provar något nytt

Idag var dag 1 på en månad med struktur i vardagen och middagsplanering. För att göra det här med middagsplanering lite roligare, så har vi letat upp några nya recept att testa under månadens gång. Först ut var dagens middag,

Hyderabadi vegeterian pilau (stekt ris med grönsaker och cashewnötter).

Receptet kommer från Coop och ser ut så här,

4 portioner
  • 10 kvartade champinjoner
  • 1 tärnad röd paprika
  • 0.5 tärnad zucchini eller 1 dl frysta gröna ärtor
  • 4 dl kokt basmatiris
  • 1 hackad grön chili
  • 1.5 dl cashewnötter
  • 2 dl hackad koriander
  • salt
  1. Värm olja i en stekpanna och stek svamp, paprika och zucchini.
  2. Tillsätt ris och chili. Stek på medelvärme tills riset är varmt. Vänd ner nötter och koriander och smaka av med salt.


 Då jag inte är speciellt förtjust i champinjoner, bytte jag ut dessa mot en aubergine. Jag använde en halv zucchini och inte gröna ärtor, av den enkla anledningen att vi hade en halv zucchini i kylen.

Hur blev det då? Njaa.

För det första så ringde den kära maken och meddelade att han ej skulle kunna komma hem till middagen. Jahapp tänkte jag, ids jag verkligen ställa mig och laga massor med mat när det ändå bara är jag som ska äta? Knäckebrö är ju inte helt fel liksom. Men här får jag sträcka på mig för jag ställde mig minsann och lagade mat för ett kompani ändå! Som plåster på såren ställde jag fram kandelabern och drack bubbelvatten med jordgubbar i vinglas.



Rätten var lättlagad, det enda som tar tid egentligen är att koka riset och har man ris över sedan dagen innan så går det ju alltså nästan dubbelt så fort. Jag blev dock besviken på smaken. Det var inte så att det var något direkt fel på den, men jag hade förväntat mig mer.... mer! Mer smak, mer hetta - mer helt enkelt. Cashewnötterna kan ni förövrigt helt skippa om ni vill då jag inte upplevde att de tillförde något i varken smak eller konsistens. Jag skulle kunna tänka mig att i framtiden kanske hellre göra rätten som ett tillbehör, snarare än en huvudrätt. Nu är tanken att det som blev kvar från idag skall ätas till lunch imorgon, så kanske lyckas jag hitta på något då som gör rätten roligare.

Men tills dess får Hyderabadi vegetarian pilau 2 av 5 korianderblad av både mig och maken.

 

Kommentarer

  1. Du kommer väl ihåg att det inte var direkt bra att äta champinjoner?

    SvaraRadera
  2. Vi kanske ska testa äggstanning 🤔

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Chokladmuffins (vegan)

En söndag i bilder

Gör en Alla hjärtans dag-lott