Commotio cerebri - hjärnskakning, eller kanske bara inbillningssjuk? del 1

Det här är en följetång i fyra delar med schemalagda inlägg under kvällen.

Idag har jag varit sjukskriven i exakt 6 veckor på grund av att jag slog i huvudet och därav drog på mig hjärnskakning, nummer 10 för min del.

Dagen efter jag slog mig gick jag till vårdcentralen för ett läkarbesök, då jag kände igen symptomen men upplevde dem mycket värre än jag varit med om tidigare. Det här med hjärnskakning kan jag ju, tänkte jag, hemma två veckor och den tillbaks till jobb och skola. Därför reagerade jag inte nämnvärt när läkaren jag träffade i slutet av mitt besök glatt sa,
"99,9% av alla som får en hjärnskakning blir helt återställda. Av de få som inte blir friskskrivna handlar det till majoritet om folk som tycker de gynnas av att vara sjukskrivna och helt enkelt inte vill bli friska."
Jag skulle vara hemma den vecka jag själv fick sjukskriva mig utan intyg tyckte han.

En vecka senare sitter jag återigen tillsammans med en läkare i ett av vårdcentralens undersökningsrum. Jag har blivit bättre men lider fortfarande av kraftiga symptom, både bekanta sen tidigare huvudtrauman och nya. Det är en annan läkare den här gången, en medelålders kvinna som tittar allvarligt på mig när jag beskriver mina symptom och berättar om hur förvirrad jag känner mig. Både över att jag inte är återställd och över mina symptom. Jag berättar hur jag inte känner mig säker till att gå tillbaka till jobb och skola då mina symptom gör mig till en säkerhetsrisk. Jag väntar sedan på att få höra att jag ska vara hemma ännu en vecka och se till att vila ordentligt.
"Jag sjukskriver dig i tre veckor."
Tre veckor!? Då kommer jag ju ha varit sjukskriven i en hel månad! Jag hör mig själv säga "Tre veckor? Men jag måste ju jobba." Men hennes bedömning utifrån mina symptom och den högre risken mina tidigare hjärnskakningar innebär, är att jag kommer behöva de här tre veckorna - minst- för att kunna rehabilitera mig själv tillbaka till ett normalt tillstånd. Hon tillägger med viss skeptism att jag får ju bryta sjukskrivningen tidigare om jag känner mig återställd innan tre veckor har gått.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Chokladmuffins (vegan)

En söndag i bilder

Gör en Alla hjärtans dag-lott