Åsele Vintermarknad - Lördag och hantverksmässa

Idag stod så marknadshandel på schemat och vi begav oss i samlad trupp (jag, pappa, Åsa och lillasyster) hemifrån Berget med solsken både i blick och på himlen ner mot samhället.


Vi startade marknadssvängen med ett besök på Salig Röra där jag hittade en bok jag letat efter, Glasfåglarna av Elsie Johansson. Glasfåglarna är den första delen om TåPelles, en arbetarfamilj i 30-talets Sverige. Inne på Salig Röra slöt även min lillebror upp och följde oss sedan en sväng runt marknadsstånd och folk.

Jag fortsatte marknadssvängen med en obligatorisk marknads-munk, sedan tittade vi runt på både det ena och det andra. På det övre torget var det same-event med tillhörande tamrenar på uppvisning.


Efter lite drygt en sväng runt marknadsstånden och även en titt in på några lokala butiker lämnade lillebror och pappa sällskapet - dock åt olika håll såklart. Vi kvarvarande tre fortsatte marknadssvängen förbi mat- och hantverksmässan som hölls i sporthallens lokaler. Där fanns allt från målningar till get-mese, då några av regionens lokala förmågor ställde ut och visade upp allehanda verk.




Bland annat visades och berättades det om folkdräkter från närliggande orter och kommuner. Några av de som ses ovan är Vilhelmina, Fredrika och Åsele. Även Västernorrland var representerade genom bland annat Anundsjös folkdräkt.

Både jag och Åsa inhandlade diverse ätbart innan vi lämnade mässan. Mitt inköp här var en fläta av Lapplands Sulguni, en rökt delikatessost från Lapplands Mejerier som ligger lokalt i Åsele. Smaskens!

Efter detta begav vi oss hemåt för energipåfyllning innan vi begav oss ut på nästa tur - en promenix med hundarna såklart! Extra roligt var att även lillasyster hakade på och följde oss hela promenaden på lite drygt 4km.





En trevlig dag med familjen med andra ord! Det är inte ofta jag kan säga att jag spenderat tid med nästan alla mina närmast sörjande inom loppet av några timmar - Lillasyster, Pappa, Åsa, Mamma och Lillebror. Det var ju egentligen bara den kära maken som fattades!

Nu börjar det vara tid att avrunda och göra kväll - imorgon står nämligen både kaffedejt med en gammal vän och marknadssväng via hembygdsområdet på schemat. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Chokladmuffins (vegan)

En söndag i bilder

Gör en Alla hjärtans dag-lott