Positiv egoism och mindfulness måndag! Vecka 2

Jag har utropat 2017 till ett år där fokus skall ligga på att må bra. Detta för att hjälpa och egga mig själv till att fokusera på det i livet som får mig att må bra, lägga energi på sådant som gör mig glad och stärker mig psykiskt och fysiskt.

Mitt pågående mål är att genomföra Positiv egoism och mindfulness i 30 dagar. Det här målet, den här utmaningen vill jag genomföra för att bli bättre på att vara snäll med mig själv, i stort och smått. Med Positiv egoism och mindfulness i 30 dagar får jag dagligen delmål att klara av som hjälper och utmanar mig till att stanna upp en kortare eller längre stund varje dag för att bygga upp och fokusera på positiva saker, känslor och beteenden gentemot mig själv och min omvärld.

Så går vi in i vecka två efter 7 (sju) dagar med positiv egoism och mindfulness, 23 dagar återstår.

Under dessa sju dagar har vi alltså mötts av dessa spännande utmaningar,
Dag 1 - Rannsakning, där vi skrev ett brev till och om oss själva.
Dag 2 - Tacksamhet, då vi började skriva ned vad vi är tacksamma för.
Dag 3 - Klagofritt, då vi försökte oss på en dag utan klagomål och gav de vi mötte ett leende.
Dag 4 - Reflektion, här började vi skriva ned saker som påverkat oss positivt under dagen.
Dag 5 - Utforska, dagen det var dags att gå ut på tur för att uppleva nya intryck och miljöer.
Dag 6 - Fokus, vi satte näsan i en god bok.
Dag 7 - Fasta, söndagen bjöd på vila för tekniken vi vanligtvis omger oss med.

Hur har det gått för er? Har något varit extra knepigt eller har ni kanske upptäckt något spännande om er själv eller i er omgivning?

Själv gruvade jag lite inför dag ett, jag tyckte det kändes jobbigt, obekvämt att skriva det där brevet. Men vet ni vad? När jag väl satte penna mot papper så blev det inte mindre än 2 (två!) dryga A4 sidor i kollegieblocket, fram och baksida. Brevet stoppade jag i ett kuvert och har gömt bakom en tavla så länge.

Dag två kändes rätt så smärtfri, men jag måste erkänna att jag insett under veckans gång att jag behöver skapa någon form av rutin kring denna nya vana för att komma ihåg den! Därför tänkte jag låta min tacksamhetsbok ligga synligt och lättåtkomligt i köket, så jag enkelt kan öppna den och skriva ner mina tankar tillsammans med morgonkaffet.

Ett styck tacksamhetsbok, numera fast boende i köksfönstret


Dag tre började bra men slutade inte riktigt som jag tänkt mig. Mot kvällen till så strejkade mitt huvud och mående rätt rejält och livet var inte så himla kul längre. Men så är det! Det finns upp- och nedgångar med allt man tar sig för och det är ju lite av charmen med livet ändå.

Dag fyras reflektion blev lätt som en plätt, då jag både fick lämna frisören nöjd och glad samt kom på en riktig dröm-affärsidé som höjde humöret till skyarna!
Återigen blond - och kanske blivande företagare?


Utforskningen på dag fem blev lite annorlunda än tänkt. Jag promenerade visserligen i en dryg timma och tog verkligen intryck av vädret! Det som blev utmaningen var dock mer att anpassa min promenad samt gångfart till min käre make som följde med. Stackarn hade det inte lätt med en fru som är van att gå raskt och lätt och som dessutom blev övertalad till en promenad i riktig snålblåst!
Var tvungen att se till så ingen stackars kvack hade frusit sig fast under femte dagens utforskning


Dag sex var riktigt välkommen, åh så skönt att helt egoistiskt få djupdyka ner i en skönlitterär värld och glömma vardagen för en stund.

Igår var det dag sju och dags för teknikfasta! Höll ni er? Jag gjorde faktiskt det, med undantag för radion som startades upp under tiden jag strök ett helt berg av tvätt. Det jag blev mest fascinerad över och glatt överraskad av, var hur mycket jag hann! Det kändes som om jag hann hur mycket som helst, både stort och smått - stryka tvätt, läsa, dricka te, pyssla, prata med Robin, vädra, dammsuga, duscha, laga storkok till middag, vila, läsa lite till, ÅH en sån härlig känsla jag hade när jag till slut gjorde kväll och la mig! Jag funderar faktiskt på att införa teknikfri söndag varje vecka.
Två fåtöljer fick byta plats

En form av stilleben växte fram

K-inspektion (osagt om "K" står för "kvalitet" eller "katt")

En loppisram, en sagobok, en bit tyg och ett 6år gammalt foto kan bli såhär fint!

Nu är det dags för Positiv egoism och mindfulness i 30 dagar - Vecka 2!
Precis som förra måndagen så tänkte jag bjuda på en glimt i vad de närmsta sju dagarna kommer att handla om - håll till godo!
Dag 8 - Avslappning och medveten närvaro
Dag 9 - Frihet
Dag 10 - Meditation
Dag 11 - Moder jord
Dag 12 - Smakupplevelse
Dag 13 - Andetaget
Dag 14 - Återfukta

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Chokladmuffins (vegan)

En söndag i bilder

Gör en Alla hjärtans dag-lott