Målgång i Mora!

Vid varje årsskifte är vi många som lovar saker. Ofta handlar det om att vi ska bli bättre på något, vi ska bli bättre på att träna, vi ska äta bättre mat, vi ska utnyttja vår tid bättre, vi ska prioritera bättre, vi ska vi ska vi ska. Jag skulle vilja påstå att det även är mer regel än undantag att vi varje år efter ett tag "glömmer bort" de här löftena. Vi prioriterar annorlunda än vi tänkt, för vardagen kickar in och helt plötsligt var det inte så enkelt att hålla alla de här löftena. Löftena blir till måsten istället  och just måsten har vi i regel redan alldeles för många av.

Jag bestämde mig att 2017 ska bli ett Må Bra år. Ett år där jag försöker hitta och fokusera på det i livet och vardagen som får mig att Må Bra. För att underlätta för mig själv sätter jag under årets gång upp delmål, något att få sträva efter och ett sätt som gör det enkelt att dokumentera både upp- och nedgångar. För det är trots allt lite så livet ser ut - som en redig berg-och-dalbana! Det går upp och det går ner, ibland är det superlätt att må bra, ibland är det den största utmaning en kan stå inför.

Mitt första delmål under mitt Må Bra 2017 blev att innan Vasaloppsstarten den 26 februari, promenera 9 mil. Ett mål som har gjort det svårare för mig själv att låta bli att gå ut. För att få vara ute är något som jag mår otroligt bra av, i alla lägen! Men ni vet de där dagarna då det känns som livet inte går så jäkla bra, då en helst bara vill dra något gammalt över sig och sjunka genom jorden? Då är det inte alltid så lätt att fokusera på vad som känns bra, vad som gör livet lite lättare och varför man i hela friden ens ska sätta foten utanför sängen. Mitt promenadVasa har hjälpt mig mycket de gångerna! För då kan ni ge er på att tjurskallen gör sig hörd och påtalar att "Nu Connie är det bara du ger dig ut och jagar ihop en kilometer eller två!". Det kanske låter lite jobbigt, att det blir lite ett av de där måstena, men i det här fallet har det varit ett Må bra måste, ett nöje, ett hjälpande handtag och en behövlig spark i rumpan.

Hur har det gått då? Jo, som ni kanske förstått redan utifrån rubriken, jag är i mål! Efter dagens promenad har jag promenerat ihop inte mindre än 92,18km och alltså passerat målgången i Mora.


Det har tagit mig 5 veckor och 3 dagar att nå mitt mål, jag har alltså två veckor till godo. Inte illa pinkat av en trähäst! Detta har varit ett väldigt roligt och givande mål, så jag tänker mig därav att framtiden får lov att innehålla något liknande. Mer om det framöver.

Då det under den här tiden har varit, såklart, både toppar och dalar i måendet och därav promenaderna så tycker jag vi tar och tittar på hur veckorna har sett ut - kilometermässigt, i förhållande till Vasaloppets vätskekontroller.

Vasaloppets vätskekontroller
Sälen - Start
Smågan - 10,56km
Mångsbodarna - 23,8km
Risberg - 34,53km
Evertsberg - 47,08km
Oxberg - 61,68km
Hökberg - 70,89km
Eldris - 81,14km
Mora - Mål (90km)

Vecka 1 (4/1 - 10/1) - 23,98km
 Jag kom igång bra under den första veckan och passerade under dessa dagar både den första kontrollen i Smågan och även den andra kontrollen i Mångsbodarna - även om det var just på kilometern.
Vecka 2 (11/1 - 17/1) - 17,35km Totalt 41,33km
 Under min andra vecka med Vasaloppet passerade jag den tredje kontrollen i Risberg och var på god väg mot nästa kontroll, med knappt 6kilometer framför mig.
Vecka 3 (18/1 - 24/1) - 12,19km Totalt 53,52km
 Den tredje veckan passerades den fjärde kontrollen i Evertsberg, här ser vi ett tapp i kilometer gentemot tidigare veckor men jag håller mig trots veckans motgångar över milen!
Vecka 4 (25/1 - 31/1) - 20,50km Totalt 74,02km
 Under min fjärde vecka kommer jag igen med förnyade krafter och passerar inte mindre än två(!) vätskekontroller - Oxberg och Hökberg. Ett särskilt uppmärksammande är på sin plats då jag under veckans näst sista dag (måndag 30/1) tillryggalade 11,96km.
Vecka 5 (1/2 - 7/2) - 14,36km Totalt 88,38km
Den femte veckan var jag tillbaks på någon form av "medel"nivå och passerade den sista kontrollen i Eldris, nästa stopp - MORA!
"Vecka 6" endast t.om. idag (8/2 - 11/2) - 3,80km Totalt 92,18km
Så har vi kommit till pågående vecka och även dagens datum. Den här veckan (visserligen med 3 dagar kvar) har promenerandet varit nere på ett minimum. Detta då jag tisdag - torsdag har jobbat! Visserligen har mina arbetsdagar inte varit längre än 4timmar pga min sjukskrivning på 50%, men där till skall det räknas med drygt en timma per dag i pendling också. Då jag inte jobbat sedan jag avslutade min praktik och detta var inom ett helt annat område, så har jag haft fokus på att vara ordentligt utvilad och känna efter hur kroppen och knoppen reagerat. Idag däremot blev det en prommis, som tog mig över och förbi mållinjen i Mora!

Vill ni se tillbaka på resan från starten i Sälen fram till idag, så hittar ni tidigare inlägg genom att följa länkarna nedan. Vissa inlägg är rena Vasaloppsinlägg, medans vissa är promenader blandat med annat som hänt i vardagen runt omkring.
Må Bra mål 2017
Mot Mora!
Två dagar utan skog försmäktar jag i denna stad
Blåbärssoppa vid Mångsbodarna
I mitt vita vinterland (Endast bilder)
Evertsberg nästa!
Vasaloppet
Promenad måndag
Eldris nästa
Snabb visit i Lappland

Som ni som hängt med hela vägen redan vet, så fick jag ju faktiskt denna briljanta idén om att promenera Vasaloppet av min o-elaka styvmor. Även hon har dokumenterat sin resa mot Mora, är ni nyfiken på hur hennes lopp har sett ut så följer ni länken nedan.

Dessutom - vill jag rikta ett STORT GRATTIS, då även hon har tagit sig över och förbi målgången i Mora!

Nu avrundar vi med några bilder från dagens målgångspromenad, samt några guldkorn från loppet i sin helhet. Håll till godo!




















Kommentarer

  1. Grattis 😀 Bra gjort, väl kämpat 👍 Fina bilder 😶 Var glad å nöjd 💐

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! 😘 De tre första bilderna är från dagens promenad. Visst ser Bullen valpig ut på den första bilden på honom (räknat uppifrån och ner) 🐶

      Radera
    2. Bullen the hot dog 💕 Valpig vet jag väl inte men han ser bra ut, det går ju inte att se att han är sjuk. Men fin bild 👍

      Radera
  2. Har nu sett Melodifestivalen, bäst var David Lindgren.

    Vad ska vi nu ha som mål och motivation?
    Ut på tur, aldrig sur... :)

    SvaraRadera
  3. För att hålla motivationen uppe så krävs ett mål.
    Men just nu fixar jag icke att gå då min rygg, höft bråkar å jag mår kräkilla, jag har inte varit ut med the dogs sedan torsdag 🚶‍♀️🐕
    Eftersom Elin vill se Mello har ju jag sällskap 😶
    Nu ska jag sova... i alla fall försöka 💤🛌 Go natt 😘

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Chokladmuffins (vegan)

En söndag i bilder

Gör en Alla hjärtans dag-lott